جشنواره جابربن حیان شهرستان پاکدشت

پروژه های علمی دانش آموزان ابتدایی

جشنواره جابربن حیان شهرستان پاکدشت

پروژه های علمی دانش آموزان ابتدایی

جشنواره جابربن حیان شهرستان پاکدشت

این وبلاگ در راستای جشنواره پژوهشی جابر بن حیان که در دبستان های ابتدایی شهرستان پاکدشت برگزار میگردد طراحی و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد امید است بتوانیم باارائه مطالب مثمر ثمر راهبران مدارس ، معلمین عزیز ، دانش آموزان و خانواده های گرامیشان را در ارائه پژوهش های علمی راهنما باشیم.

خانم سعادتی
راهبر منطقه پاکدشت

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزارش کتبی


    * برای پروژه خود یک گزارش کتبی بنویسید .
    * گزارش کتبی به دیگران کمک می کند که در مورد کارعلمی شما مطالب بیشتری را بخوانند .
    * اطلاعات گزارش کتبی خود را از دفتر کارنما استخراج کنید .
    * گزارش کتبی فقط برای پروژه های آزمایش ضروری است  و آماده سازی آن کار دشواری نبوده و  فقط مستلزم کنار هم گذاشتن اطلاعاتی است که شما در طول انجام  پروژه ،  جمع آوری نموده اید .
    *  این گزارش با احتساب صفحه عنوان حد اکثر باید 9 صفحه باشد .

 
    * گزارش کتبی شامل این قسمت ها خواهد بود و هر یک از این مطالب باید در صفحه مربوط به خود  قرار بگیرد :
   
      سؤال پروژه : باز گو کننده موضوع آزمایش شما است و در قالب یک جمله پرسشی بیان می شود.

      تعاریف : دراین قسمت متغیرهای مستقل ، وابسته و کنترل شده را تعیین می کنید

      فرضیه : پیش بینی شما از نتایج آزمایش  

      صفحۀ 1 (جلد گزارش محسوب می شود ) عنوان : باید شامل این موارد باشد : عنوان پروژه(با قلم درشت ) ،  ترجیحاً عکسی از آزمایش شما ، و در پایین آن : نام و نام خانوادگی ، پایه ، مدرسه ، معلم راهنما و تاریخ

    * صفحه 2 سؤال پروژه-تعاریف-فرضیه

    *  صفحه 3 ( حداکثر تا صفحه 5 ) تحقیق زمینه ای : بازگو کننده مطالبی است که شما در جریان تحقیق از منابع اطلاعاتی ( کتابخانه ، جستجوی اینترنتی و یا مصاحبه با افراد متخصص ) در ارتباط با موضوع خود پیدا کرده اید . ( می تواند بیش از یک صفحه و حداکثر 3 صفحه باشد )
    * صفحه 6 مواد و روش  کار: شامل فهرستی از مواد استفاده شده شما و شرح گام به گام فعالیت هایی است که در جریان آزمایش انجام داده اید .
    * صفحه 7 نتایج : شامل داده هایی می شود که از انجام آزمایش به دست آورده اید و باید آنها را در قالب یک جدول یا نمودار ارائه کنید . به علاوه دو یا سه جمله هم در باره دادهایتان توضیح دهید .

* صفحه 8:نتیجه گیری: این قسمت خلاصه ای است از آنچه که شما از آزمایشتان دریافته اید . در اینجا به مسئله ای که در ابتدا طرح کرده اید پاسخ می دهید و با مقایسه فرضیه خود با  نتایج به دست آمده از آزمایش تحلیل می کنید که آیا فرضیه شما تایید شده است یا خیر .

ایده هایی برای تحقیق بیشتر : در بعضی از پروژه های علمی نمایشگاهی لازم است ، شما زمینه های پژوهشی بیشتر که ممکن است قصد داشته باشید براساس آنچه از آن پروژه آموخته اید ، دنبال نمایید ، مطرح و در بارۀ آن بحث کنید .( اختیاری )

     * صفحه 9:کتابشناسی (منابع)- سپاسگزاری
   
    * اطلاعات تابلوی نمایش شما نباید دقیقاٌ همان مطالبی باشد که در گزارش کتبی شما آمده است ؛ بلکه باید نکات برجستۀ کار شما را به طور خلاصه و در یک نگاه کلی نشان دهد . تابلوی نمایش یعنی پروژه در یک نگاه . مثال زیر به خوبی ارتباط و میزان مطالب تابلوی نمایش و گزارش کتبی را نشان می دهد :
تابلوی نمایش را مثل صفحه اصلی یک سایت (homepage ) در نظر بگیرید و گزارش کتبی را مثل لینک های آن

    * همان طور که از مثال بالا پیداست در صفحه اول سایت(یعنی تابلوی نمایش) مطالب به صورت تلگرافی نوشته می شود و شرح مفصل تر آن در لینک ها(یعنی گزارش کتبی ) می آید .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۷

یادگیری پروژه محور

 یادگیری پروژه محور الگویی است که یادگیری را بر محور پروژه ها سازماندهی می کند. بر اساس تعریفی که در راهنمای این روش برای معلمین مطرح شده، پروژه ها فعالیتهای پیچیده ای هستند بر اساس سوالات یا مسائل چالش بر انگیز که دانش آموزان را درگیر کار طراحی، حل مسئله، تصمیم گیری، و فعالیتهای تحقیقی می کنند؛ به دانش آموزن فرصت کار نسبتا مستقل را در بازه های طولانی زمانی می دهند؛ و در پایان منجر به تولیدات و یا ارائه های واقع گرایانه می شوند. تعریف های دیگری که در ادبیات یافت می شود شامل محتوای موثق، ارزیابی موثق، تسهیل و نه دستورالعمل از طرف معلم، اهداف آموزشی شفاف ، یادگیری مشارکتی، باز اندیشی، و دربرگیری مهارتهای بزرگسالان . این تعدد تعاریف باعث می شود که افراد مختلف برداشتهای متفاوتی از این مفهموم داشته باشند، بر ویژگی های متفاوتی از آن تاکید کنند، و در نتیجه روشهای عملی متفاوتی برای پیاده سازی آن به کار گیرند. برای مثال در مورد میزان استقلال دانش آموز و میزان جزئیات دستورالعمل هایی که معلم می تواند براش شاگردانش فراهم کند توافق نظر کاملی وجود ندارد.

 بنیان های نظری

 یادگیری پروژه محور پیشینه ای طولانی دارد. در اوایل سالهای 1900، جان دیوی با پشتیبانی از نظریه "یادگیری با انجام دادن" در واقع به مفهومی شبیه یادگیری پروژه محور اشاره کرده است. این گرایش همچنین در مکتب ساختارگرایی هم بازتاب داشته.

ساختارگرایی توضیح می دهد که افراد دانش را از طریق ارتباط با محیطشان می سازند و ساختار دانش هر فرد با دیگری متفاوت است. در نتیجه در جریان تحقیق، صحبت یا دیگران، یاانجام فعالیت های مختلف، هر فرد در حال یادگیری از طریق ساخت دانش تازه بر مبنای دانسته های قبلی خود است. همانطور که قابل انتظار است، این مفاهیم در واقع پایه های یادگیری پروژه محور و رویکرد آن به آموزش و یادگیری هستند.

یکی از دانشمندانی که با نظریه هایش در مورد یادگیری به توسعه یادگیری پروژه محور کمک کرده استسیمور پپرت، ریاضیدان دانشگاه ام آی تی است. او معتقد است که علت زدگی دانش آموزان از مدرسه، سلسله مراتب غلط آشنایی آنها با مفاهیم مختلف است. او معتقد است که به جای اینکه ابتدا به دانش آموزان مفاهیم انتزاعی فیزیک و ریاضی و شیمی درس بدهیم، و بعد فقط در دانشگاه مهندسی را معرفی کنیم، بهتر است با مهندسی شروع کنیم. یعنی که دانش آموزان ابتدا با کاربرد این مفاهیم به طور عملی آشنا شوند و در نتیجه هنگام مطالعه مباحث انتزاعی تر بتوانند ارتباطی بین دروس جدید و تجربه هایشان برقرار کنند.

ویژگی ها

 به نظر مدافعین این روش، یادگیری پروژه-محور یک رویکرد پویا به تدریس است که در آن دانش آموزان مسائل و مشکلات دنیای واقعی را کندوکاو می کنند و همزمان، با شرکت در فعالیتهای گروهی مهارتهای فراتر از برنامه درسی به دست می آورند. چون این روش متمرکز بریادگیری فعال دانش آموزان است، آنها را تشویق به فهم عمیق تر دانش پیش رو می کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که دانش آموزان با احتمال بالاتری نسبت به روشهای سنتی کتاب محور مطالب آموخته شده در این روش را به خاطر می سپارند. علاوه بر این شرکت در فعالیت های گروهی و مستقل باعث افزایش اعتماد به نفس و اراده شخصی دانش آموزان می شود. در فرایند انجام پروژه ها، دانش آموزان مهارتهای سازماندی و تحقیقشان را دقیق تر می کنند، ارتباط موثر تری با همتا هایشان و با بزرگتر ها برقرار می کنند، و معمولا در جامعه یا محله خودشان کار می کنند و اثرهای مثبت فعالیتشان را می بینند. چون دانش آموزان بر اساس پروژه هایشان ارزیابی می شوند (به جای معیار های محدود مورد استفاده در امتحانات، مقاله ها، و گزارشها) معمولا کارشان برایشان معنا دار تر است. آنها خیلی سریع متوجه می شوند که چطور کار درسی می تواند به مسائل زندگی واقعی مرتبط شود و حتی ممکن است که برای انتخاب شغل یا شرکت در فعالیت های اجتماعی که به پروژه شان مربوط است انگیزه پیدا کنند.این رویکرد به آموزش همچنین به دانش آموزان این امکان را می دهد که ارتباط رشته های مختلف درسی را با هم ببینند و در نتیجه بتوانند از دانایی ها، مهارتها، و استعداد هایشان در هر کدام از آنها برای یادگیری بهتر بقیه درسها استفاده کنند. به عبارت دیگر، درگیر شدن با مسائل واقعی باعث می شود که دانش آموزان بتوانند از دسته بندی های ساختگی علوم فراتر بروند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۶

نام کتاب

نویسنده

مترجم

انتشارات

فعالیتهای علمی درباره بدن

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

فعالیتهای علمی درباره علوم

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

فعالیتهای علمی درباره حشره ها

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

فعالیتهای علمی درباره ریاضی

جانیس وان کلیو

زهرا جعفری

مدرسه

101آزمایش لذت بخش فیزیک

جانیس وان کلیو

طاهره رستگار شاهده سعیدی

مدرسه

کاوشگری درفرایند یاد دهی یادگیری علوم تجربی

سیده مرتضی جدی آرانی

سیده مرتضی جدی آرانی

مدرسه

هوا و هواشناسی (کاشفان جوان)

باربارا تیلور

آذین بهزادی

مدرسه

بازی های علمی آموزشی

علی رضا توکلی صابری

-

مدرسه

شناخت مبانی نجوم (1)

منصور ملک عباسی

-

مدرسه

سنگ ها

احمد حسینی

-

مدرسه

هزار و یک پرسش و پاسخ علمی

محمود حکیمی

-

قلم(جلد چهارم وپنجم)

هزار و یک پرسش و پاسخ علمی

محمود حکیمی

-

قلم(جلد اول،دوم وسوم)

موج و صوت

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

آهنربا

محمدرضا خیاطان

-

مدرسه

کوهها و آتش فشانها

باربارا تیلور

-

مدرسه

طراحی و اجرای فعالیتهای علمی

آن گلدزوژنی وروزماری فیزی

حسین دانش فر

نشر شورا

مشاهده پروژه های نمایشگاه علمی

سوزان آسکی پو

علیرضا توکلی

مدرسه

مدل پروژه های نمایشگاه علمی

پتی ویگینز

علیرضا توکلی

مدرسه

آزمایش پروژه های نمایشگاه علمی

جان توماس

علیرضا توکلی

مدرسه

جمع آوری پروژه های نمایشگاه علمی

ملبا جیمز

علیرضا توکلی

مدرسه

بازیهای دانشمندان کوچک

ژیل فرانکل هاوسر

طاهره رستگار

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه کانی ها

احمد حسینی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه دفع مواد زاید

حسین الوندی

-

مدرسه

 

نام کتاب

نویسنده

مترجم

انتشارات

مجموعه کتابهای دانش پایه صوت و شوایی

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه استخوانها و ماهیچه ها

محمدعلی شمیم

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه تغذیه و گوارش

حسین الوندی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه تنظیم اعمال درونی بدن

حسین الوندی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه انرژی ومنابع آن

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه انرژی و تبدیل آن

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

مجموعه کتابهای دانش پایه مکانیک(ماده نیروحرکت کار)

اسفندیار معتمدی

-

مدرسه

رنگین کمان پژوهش

دکترلیلاسلیقه دار

دکترمرتضی مجدفر

ابراهیم اصلان

-

مدرسه

گامهای امیدبخش2طراحی، ساخت و کاربرد وسایل آزمایشگاهی

فاطمه شهزادی

-

مدرسه

علم و عمل

گروه مؤلفان کمبریج

حسین دانشفر

مدرسه

فرهنگ علوم

تری جنینگر

امیرصالحی طالقانی

مدرسه

حالت های ماده

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

اتم ها

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

تغییرات مواد و واکنشهای شیمیایی

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

عنصرها و ترکیب ها

کریس اکسلاد

مجید عمیق

مدرسه

آب

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

زمین شناسی

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

انرژی

جیل موریس

علیرضا توکلی

مدرسه

فضا را کشف کنیم

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

زیستگاهها

جوالن مور

علیرضا توکلی

مدرسه

آیا می دانید؟

هووینگ

منیژه فراهانی

خشایار

سؤال و جواب علمی (3 جلد)

جمیله فراهانی

جمیله فراهانی

خشایار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۰

       پروژه علمی دانش آموزان ابتدایی

دریافت

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۹